10.11.2016

MITÄ POSTAUKSEN TAKANA ON?

Sain nettiä selaillessani idean, että tämmönen postaus jossa kerron mitä yhden postauksen takana oikeen on olisi kiva. Mulla yhteen postaukseen menevä aika vaihtelee paljon postauksen tyypistä ja vaativuudesta riippuen. Oon kuitenkin jo ennen tätäkin blogia blogannut aika kauan, niin erinäköisiä ja erilaisia postauksia on tullut tehtyä paljonkin. Olisi mielenkiintoista lukea myös muilta bloggaajilta, että miten heidän postauksen teko etenee. Jos ootte tehnyt/teette tämmösen postauksen niin linkatkaa ihmeessä kommentteihin!

1
Postaus lähtee aina siitä, että tarvitaan jokin idea/suunta postaukselle. Mä keräilen kalenteriin listaan aina kivoja postausideoita pahan päivän varalle. Tai päiville, jolloin en keksi mitään, mutta haluan kirjoittaa. Sitten mä suunnittelen jokaisen viikon etukäteen kalenteriin, sisältäen postaukset, liikunnat, ohjelmat jne. Usein ne suunnitelmat saattaa kuitenkin erota siitä mitä lopulta julkaisen. Ne kuitenkin antavat vähän suuntaa siitä, että minkä henkisiä postauksia haluan tehdä ja on ainakin valmis suunnitelma mitä lähteä toteuttamaan. Teen suunnitelmat viimeistään edellisenä viikonloppuna. Saan inspiraationi postauksiin muista blogeista, pinterestistä ja omasta arjestani. 

2

Kun on suunnitelmat selvillä postauksen suhteen niin sitten mä kuvaan postauksen. Tähän saattaa upota ihan hirveesti aikaa tai sitten ihan muutama minuutti. Mulla on käytössä Canon 1100D ja siihen 18-55mm ja 70-300mm putket. Kuvaaminen lähtee ensin jonkin näköisestä ideasta asettelun ja valotuksen suhteen. Sitten lähden hakemaan sen näköstä kuvaa minkä oon päässä miettinyt. Apuna kuvaamiseen mulla toimii pikkusisko, kaveri, poikaystävä tai sitten yksin kuvatessani erilaiset torniviritelmät, jakkarat jne. Mä pyrin kuvaamaan viikonloppuna mahdollisimman paljon, ettei kävisi niin kuin näiden kuvien kanssa, että taistelin ajasta viimeisten luonnonsäteiden kanssa. 

3

Kuvaamisen jälkeen mä tietysti editoin kuvat. Käytän tällä hetkellä PhotoScape-ohjelmaa ja oon tykästynyt hirveesti. Se on tosi helppokäyttönen ja saa tehtyä kaiken tarvittavan. Oon muokkaillut kuvani tolla ohjelmalla jo parisen vuotta. Editointi on mulle semmonen asia, että jos kuvat onnistuu ja näyttää siltä miltä haluun niin se on kivaa, mutta jos ei onnistu niin mä menetän hermoni tosi lyhyessä ajassa. Ja tää tarkoittaa mulla yleensä sitä, että jätän tekemättä, yritän kuvata uudestaan tain unohdan koko postauksen. Kaikista eniten mä menetän malttini silloin, kun kuvat menee laadultaan puuroksi ja en saa sitä korjattua... Kun kuvat on valmiit lataan ne Flickr:iin.

4

Seuraavaksi mä rupeen kirjoittamaan postausta. Mulla yleensä tää on se nopein ja kivoin vaihe ja tää kirjoittaminen on oikeestaan ollut nyt yksi tapa mulle saada ajatukset täysin irti arjesta ja tavallaan rauhoittua.. Mä saan tekstiä  tosi nopeasti aikaan jos aihe tuntuu mulle luontaiselta ja tutulta ja silloin yleensä sen huomaa laadustakin, jos oon itse tykännyt tekstistä. Musta (ja muistakin) huomaa varmaan heti eron näissä postauksissa, kun on ollut liian väkinäistä kirjoittaa. Esim. tällä hetkellä tekstiä syntyy hyvin ja tuntuu hyvältä kirjoittaa. Mä teen yleensä postaukseni sängyssä tai meikkipöydän ääressä. Pari kertaa oon joutunut kirjoittamaan muuallakin ja silloin tekstin laatu on taas kärsinyt.  Mulla postauksen teko ja "kirjoittaminen" saattaa lähteä usein jo vaikka kävelymatkalla kotiin tai kun mietin muuten vaan kaikkea. Silloin mä mietin ja rakentelen jo joitain ideoita ja juttuja päässä ja sitten kirjoittaessa niitä tänne ikäänkuin syljen kaiken tyhjälle alustalle ja muokkaan ja korjaan vasta jälkikäteen. Fun fact: tarkistan melkein kaikki epäilyttävät kirjoitusmuotoni googlaamalla sanan. Esim. tätä postausta kirjoittaessani oon googlannut jo mm. "niin kuin", "ikään kuin" ja "jälkikäteen". 

Viimeinen vaihe ennen postauksen julkaisemista liittyen vähän niin kun kaikkiin noista edeltävistä vaiheista on viimeistely. Luen postauksen tässä tekstipohjalla useampaan kertaan etukäteen ja katson, että näyttää hyvältä ja tarvittaessa korjailen ja lisäilen vielä juttuja. Sitten esikatselen postauksen, josta tarkastan vielä kerran tekstin sisällön, yleisen ulkonäön ja kuvien laadun. Tämän jälkeen korjailen mahdolliset virheet (tai lisään vielä jotain), keksin otsikon ja lisään tunnisteet. Sitten julkaisen postauksen, jaan linkin someen ja jään jännittämään tykkäsittekö postauksesta!

2 kommenttia:

  1. Olipas kiva tutustua miten sun postauksen vaiheet menee, itse kun vasta aloittanut kuukausi sitten bloggauksen :) Pitääpä itsekkin miettiä tällaisen postauksen tekemistä, sitten kun olen blogannut vähän kauemmin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi! Hyvä, että tää oli mielenkiintoinen <3 Käyn stalkkailemassa sunkin blogia ;-)

      Poista